Wissenschaftliche Publikationen im DiSK-Kontext
Publikationen 2023
- Ahlbach, V. (2023). Der Versuchspodcast. Skizzierung eines Einsatzszenarios für Podcasts im Sachunterricht im Kontext erster Forschungserkenntnisse. In T. Irion, M. Peschel, & D. Schmeinck (Hrsg.), Grundschule und Digitalität. Grundlagen, Herausforderungen, Praxisbeispiele (S. 308-314). Grundschulverband. https://doi.org/10.25656/01:25820
- Heine, S., Krepf, M., Jäger-Biela, D., Gerhard, K., Stollenwerk, R., & König, J. (2023). Preservice teachers' professional knowledge for ICT integration in the classroom: Analysing its structure and its link to teacher education. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12212-7
Publikationen 2022
- Ahlbach, V. (2022). Podcasting im Sachunterricht. Digitalisierung hör- und sichtbar machen. In: Brandt, B. Bröll, L. Dausend, H. (Hrsg.), Digitales Lernen in der Grundschule III (S. 68–81). Fachdidaktiken in der Diskussion. Münster: Waxmann.
- Gartfelder, K., Knopp, M. & Schindler, K. (2022). Pädagogische Inwertsetzung digitaler Medien als Kompetenz von Lehramtsstudierenden. Erste Ergebnisse aus dem Projekt DiSK/Deutsch. In: Knopp, M., Bulut, N., Hippmann, K., Jambor-Fahlen, S., Linnemann, M., Stephany, S.(Hrsg.), Sprachliche Bildung in der digitalisierten Gesellschaft. Was wir in Zukunft wissen und können müssen (S. 91–118). Münster: Waxmann.
- Gonscherowski, P., & Rott, B. (2022). How Do Pre-/In-Service Mathematics Teachers Reason for or against the Use of Digital Technology in Teaching? Mathematics, 10(13), 2345. https://doi.org/10.3390/math10132345
- Gonscherowski, P., & Rott, B. (2022). Digital competencies of pre-/in-service teachers-an interview study. In J. Hodgen, E. Geraniou, & F. Ferretti (Hrsg.), Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (S. 2544–2551). https://hal.science/hal-03747501
- Haider, M. & Schmeinck, D. (Hrsg.) (2022). Digitalisierung in der Grundschule. Grundlagen, Gelingensbedingungen und didaktische Konzeptionen am Beispiel des Fachs Sachunterricht. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. DOI: 10.25656/01:24246
- Heine, S., Krepf, M., & König, J. (2022). Digital resources as an aspect of teacher professional digital competence: One term, different definitions - a systematic review. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11321-z
- Hoss, T., Ancina A., & Kaspar, K. (2022). German university students’ perspective on remote learning during the COVID-19 pandemic: A quantitative survey study with implications for future educational interventions. Frontiers in Psychology, 734160. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.734160
- König J., Heine S., Jäger-Biela, D. & Rothland, M. (2022). ICT integration in teachers’ lesson plans: a scoping review of empirical studies. European Journal of Teacher Education. https://doi.org/10.1080/02619768.2022.2138323
- Rüth, M., Birke, A., & Kaspar, K. (2022). Teaching with digital games: How intentions to adopt game-based learning are related to personal characteristics of pre-service teachers. British Journal of Educational Technology, online first. Online verfügbar.
Publikationen 2021
-
Hoss, T., Ancina, A., & Kaspar, K. (2021). Forced remote learning during the COVID-19 pandemic in Germany: A mixed-methods study on students’ positive and negative expectations. Frontiers in Psychology, 3469. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.642616
Publikationen 2020
- Kaspar, K., Bareth, G., Becker-Mrotzek, M., Großschedl, J., Hofhues, S., Hugger, K.-U. et al. (2020). Förderung digitalisierungsbezogener Kompetenzen von angehenden Lehrkräften im Projekt DiSK. In K. Kaspar, M. Becker-Mrotzek, S. Hofhues, J. König & D. Schmeinck (Hrsg.), Bildung, Schule, Digitalisierung (S. 388-394). Münster: Waxmann.
- Kaspar, K. Becker-Mrotzek, M., Hofhues, S., König, J. & Schmeinck, D. (2020). Bildung, Schule, Digitalisierung. Münster: Waxmann.